Moderní komunikace
Otázky v úvodním bloku – Jak spolu mluvíme? - se dají využít k navázání kontaktu se studenty. Lektor si může vybrat dvě nebo tři otázky, podle toho, jaký cíl se stanovil. Může k tomu využít i kresbu v úvodu lekce. Mobil i internet spolu úzce souvisejí, proto tento typ komunikace můžeme propojit, nebo mluvit o každém zvlášť a pak porovnat, co je pro studenty lepší. Proti tomu postavit normální běžnou konverzaci a říct, jaké výhody a nevýhody má komunikace „tváří v tvář“. Lektor se ptá studentů, jestli je pro ně používání internetu a mobilu životně důležité, nebo jestli jsou schopni se bez těchto komunikačních prostředků obejít.
cv. 1 Technický svět ulehčuje život
Úvodní otázky ulehčují vstup do tématu, studenti na ně odpovídají.
Obrázky – Studenti nejprve odhadují, kdo je na obrázcích. Lektor se může ptát, na jejich povolání, věk, záliby. Potom odhadují, jakým způsobům komunikace tyto osoby dávají přednost, jak navazují kontakty, s kým komunikují.
Následuje četba textu. Studenti řeší úkoly 2-6. Říkají, co je a není pravda, odpovídají na otázky, doplňují informace k textu a vyjadřují své stanovisko. Úvodní text se dá využít k dalšímu procvičování gramatiky, hlavně vedlejších vět.
Studenti také můžou převyprávět 3 příběhy vlastními slovy. Můžou také porovnat názory 3 osob se svými a vzájemně diskutovat. Nebo udělat ve třídě anketu na téma Mobil a internet.
cv.7 Závislost na internetu
Studenti si nejprve přečtou článek potichu. Potom doplní do textu správnou variantu z nabízených tří možností. Nakonec studenti přečtou článek nahlas a zkontrolují si svá řešení s ostatními.
V článku je zmínka o tzv. virtuálních drogách- televize, video, počítačové hry, mobil, práce na internetu. Lektor může pro studenty vytvořit tabulku, ve které budou studenti porovnávat riziko závislosti a její důsledky. Může být přirovnáno ke klasické závislosti na automatech, drogách atd.
televize |
video |
počítačové hry |
mobil |
internet |
|
|
|
|
|
Ve cv. 7c) přiřazují studenti vhodná podstatná jména. Celé spojení pak doplňují do vět ve cv. 7 d)
cv. 8 Konverzační blok začíná fotografiemi. Studenti si můžou předem připravit nějaké vypravování podle zvoleného obrázku, napsat příběh o tom, s kým lidé mluví a o čem. Např. – dopis v lahvi – Kdo ho psal? Proč? Komu? Kdy? Je to obvyklé?
V konverzačním bloku může lektor shrnout se studenty všechno, o čem s nimi mluvil na začátku.
Důležitou součástí tohoto bloku jsou poslechy. Přepis poslechových textů najdou studenti v učebnici. Je důležité, aby studenti mluvenému slovu porozuměli, proto se může poslech i několikrát zopakovat.
cv. 9 Studenti doplňují tabulku a porovnávají (ne) výhody moderních komunikačních prostředků. Lektor napíše nejfrekventovanější názory na tabuli.
cv. 10 Já a mobil
Lektor diskutuje se studenty o tom, co pro ně znamená mobil. Studenti vyjadřují své stanovisko a odpovídají na otázky.
cv. 11 Jsme stále online
Studenti přečtou tvrzení a říkají, jestli to (ne)platí také o nich. Proč?
cv. 12 Bez mobilu ani ránu
poslechové cvičení
Studenti poslouchají vypravování 3 osob a doplňují tabulku. Lektor kontroluje řešení.
cv. 13 Studenti poslouchají vypravování ještě jednou a rozhodují, jaké výpovědi jsou pravdivé.
cv. 14 Studenti doplňují do textu uvedená slovesa ve správném tvaru.
cv. 15 Studenti popisují, jaké informace vyčtou z grafu.
cv. 16 Internet a mobil jsou velkým lákadlem
poslechové cvičení
Studenti nejprve přečtou uvedená tvrzení a rozhodnou, zda to může být pravda. Pak si poslechnou rozhovor s psycholožkou a říkají, jaké tvrzení jsou správná. Porovnávají je se svým řešením. Pak odpovídají na otázky ze cv. 18.
cv. 17 – studenti si můžou zahrát podobný rozhovor reportér – psycholog, nebo psycholog – závislý člověk na internetu, mobilu
cv. 19+20 – Studenti doplňují gramatická cvičení.
cv. 21 – Psaní e-mailové odpovědi – při výuce, nebo připravit předem
cv. 20 Na konci lekce jsou náměty ke konverzaci. Lektor si zvolí podle potřeby danou situaci, kterou mají studenti zvládnout.
Četba z tisku
Článek z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma, kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat nejlepší práce. Studenti diskutují o tom, jestli má internet budoucnost a v čem spočívá.